Grand Prix Be:femona za “Zločin i kaznu”

Grand Prix Be:femona za “Zločin i kaznu”

Monodrama “Zločin i kazna” Pozorišta mladih i izvođenju Aleksandra Milkovića dobila je Grand Prix 12. Be:femona – bečejskog festivala monodrame, koji se od 16. do 20. oktobra održao u Bečeju. O najboljoj monodrami odlučivao je žiri u kojem su bile tri izuzetne umetničke ličnosti: glumice Dušanka Stojanović Glid (prvakinja Drame NP Beograd) i Hermina Erdelji (glumica NP Subotica), te rediteljka Sonja Petrović.

U obrazloženju žirija stoji: “Uzimajući se u koštac sa klasičnim delom, autorski tim uspeva da stavi Raskoljnjikova u mrežu pozorišnih mogućnosti, koristeći moderna, savremena i raznolika sredstva. U psihološkom raskolu rastrzanog uma na rubu razuma i dileme o dobru i zlu, Aleksandar Milković suptilno i nepretenciozno uspeva da izazove snažnu, ekspresivnu, strastvenu, emotivnu i krhku dramsku radnju, što ga na ovom festivalu pozicionira u centar pažnje dometa i mogućnosti monodrame koja stvara utisak celovitog dela.“

U konkurenciji su bile monodrame Zijaha Sokolovića, Nikole Rakočevića, Sare Simović, Danijela Tota, Milene Predić i Jelene Bosanac.

Za predstavu, koju je inspirisana delom Flodora M Dostojevskog, režirala Emilija Mrdaković, žiri je imao samo reči hvale. Dušanka Stojanović Glid je istakla da je to “kompleksno i kompletno umetničko delo”, hrabro odabrano, dobro dramaturški uređeno, spretno izvedeno, poetski uzdignuto na vrhunski umetnički nivo. Naglasila je uzbudljivu likovnost predstave, za koju je rekla da je “izuzetno likovno pismena”, zbog čega je za dizajn kostima i lutaka naročito pohvalila Milicu Grbić Komazec,

Glumica Hermina Erdelji bila je vidno potresena nakon predstave. Rekla je da je pod snažnim utiskom umetničkog dela koje je videla, koje ju je podsetilo na halucinatorne slike koje je dugo imala u detinjstvu, kao vrlo bolešljivo dete. Glumica je, naglasila je, bila oduševljena aritističkom notom, predstave, ocenivši je izuzetnom.

Rediteljka Sonja Petrović, koja je ovu monodramu gledala drugi put, rekla je da baš zbog toga može da proceni kako se ona razvijala od premijere do danas. To koliko je predstava “narasla”, odnosno koliko se Aleksandar Milković sada suvereno kreće tekstom, koji je dramaturški izvrsno obradila Teodora Marković, istakla je kao izuzetnu vrednost rada na ovoj predstavi. Posebno je pohvalila glumca Milkovića, koji se do sada nije sretao s ovakvom vrstom rada, teksta i teme, kao i to što je izašao iz svoje zone konfora i predao se teskobi, na koju sve miriše u ovoj monodrami. Petrović je dodala da ova vrsta predstave na odličan, posebno za mlade ljude koji se tek susreću s Dostojevskim - vrlo prijemčiv način afirmiše lutkarstvo na nivou koji nije uobičajen kod nas.