Бизон и синови: Представа за младе Гее Гојак у Новом Саду и Пули

Редитељка Геа Гојак, која је недавно на репертоару Српског народног позоришта имала веома успешну представу за младе, “Реконструкција” Сташе Бајац, сада ради на новој која ће ускоро бити на репертоару Позоришта младих.

Реч је о копродукцији са Истарским народним казалиштем Пула, а представу режира на основу дела “Бизон и синови” Паулине Мол.

Текст „Бизон и синови“ написала је холандска списатељица Паулина Мол. Она припада првом таласу људи који су створили холандско позориште за младе у седамдесетим годинама прошлог века, објашњава Геа Гојак за наш лист.

Како додаје, текст се темељи се на дијалозима надахнутим старим причама о очевима, синовима и браћи.

Њен материјал произашао је из импровизација глумаца Хермана фан Бара, Ника фан дер Хорста и Јоста Конинга, у режији Моник Мерки. Коначан избор делова текста обављен је за време проба изворне изведбе Позоришта “Артемис” у Ден Бошу.

Редитељка млађе генерације, која је завршила мастер студије глуме у Новом Саду, где тренутно и живи, родом је из Пуле.

Имала сам жељу да спојим два града у којима обитавам и два позоришта с којима сарађујем. Будући да оба театра дају на важности темама намењених младима и да свој ангажман желе посветити и тој циљној групи, управо ми је текст “Бизон и синови” био повод за такву сарадњу, додаје Геа Гојак.

Управница Позоришта младих Емилија Мрдаковић и директорка Истарског народног казалишта Гордана Јеромела Кајић, објашњава наша саговорница, прихватиле су њен предлог, те су крајем седмог месеца у Пули започели с пробама.

Сматрам да је јако битно да позоришта и њихови делатници буду отворени за међународне сарадње и да тиме шире границе свог професионалног и уметничког деловања. За редитеље се подразумева да мењају градове, позоришта, ансамбле и глумце с којима раде, али за глумце, поготово оне који су у ангажману у градовима ван културних центара, то је ређи случај. Верујем да рад у другачијим и новим уветима и срединама, увелико обогаћује искуство и надограђује стваралаштво, те доприноси професионалном развитку, поручује млада редитељка.

Тема драме “Бизон и синови” је покушај веровања у фигуру оца као симбол ауторитета и главе породице, објашњава даље Геа Гојак, додајући да, иако је овај текст написан као позоришни комад за децу и младе, она му је, у сарадњи са својим ауторским тимом, приступила на “одраслији и суровији” начин.

У поставци представе најважније ми је да публика она млада и она старија, препозна научене вредности, архетипове и друштвене кодове којима сви робујемо. Представа започиње ситуацијом да је отац Бизон оставио поруку и отишао, а синови чекају његов повратак. У том метафизичком временском периоду они покушавају да реконструишу све могуће варијанте шта је с оцем могло да се догоди, из чега ишчитавамо њихове односе, васпитање, хијерархију и научене принципе патријархалног друштва у које верују. Они представљају заједницу која се покушава да се одржи и развије, док им прети спољни свет капитализма и економске моћи која једе људску егзистенцију. Циљ је у публици пробудити критичко мишљење и схватање ка чему тежимо и шта нам то може донети. Будући да не бирамо родитеље, ни окружење у којем ћемо стасати, поставља се питање да ли нас датости у којима започињемо живот трајно обележавају, или постоји нада за слободним развитком, поручила је Геа Гојак.

Представа “Бизон и синови” Паулине Мол, у режији Гее Гојак, премијерно ће бити изведена 13. септембра у Истарском народном казалишту у Пули. План је да се представа у договореним временским блоковима наизменично игра у Пули и у Новом Саду. Новосадска премијера планирана је почетком јануара.

Ауторски тим представе чине глумци Лука Миховиловић (Истарско народно казалиште Пула), Данило Миловановић (Позориште младих Нови Сад) И Горан Гуксић (самостални уметник, Загреб). Сценографкиња је Миљена Вучковић (Нови Сад), избор костима сачинила је Десанка Јанковић (Пула), дизајн свјетла Елвис Бутковић (Пула), музички продуцент је Маријан Јеленић (Пула), а кореограф сценских борби Зелг Галешић (Пула).

 

Извор: Дневник

Фото: S probe predstave „Bizon i sinovi“ (ink.hr/A. Ramadanović)